Bokföring

Bokföring är anteckningar om allt som ett företag köper och säljer och vad företaget gör med sina pengar.

Det är ett system för information om ett företags ekonomiska händelser.

Alla som har aktiebolag, enskild firma eller handelsbolag måste bokföra. Det finns också föreningar som måste bokföra.

Du kan göra din bokföring själv eller be någon annan om hjälp.
Du kan skriva din bokföring för hand eller skriva alla uppgifter på dator.

Det är bra att bokföra ofta. Annars är det lätt att glömma vad som hände och vad verifikationen gäller.

Ekonomiska intyg

Bokföringen ska innehålla allt om företagets ekonomi.

Det ska finnas intyg på de ekonomiska händelserna, till exempel kvitton och fakturor.
Ekonomiska intyg kallas verifikationer.

Årsbokslut och årsredovisning

Du ska avsluta bokföringen med att göra årsbokslut eller årsredovisning.

Årsbokslut är för dig som har enskild firma.
Årsredovisning är för dig som har aktiebolag.

Båda ska ha resultaträkning och balansräkning.
Resultaträkningen visar om företaget har tjänat pengar eller gått med förlust.
Att gå med förlust betyder att företaget betalar ut mer pengar än vad de får in.

Balansräkningen visar tillgångar i företaget, till exempel pengar, maskiner och möbler.
Balansräkningen visar också företagets skulder.

Innehållet på denna sida uppdaterades 2020-06-25